Elektrifisering av Melkøya: Hvor skal strømmen gå?

Europa skriker etter norsk gass, men oppstart av LNG fra Melkøya er utsatt fra mars til mai i år. Foto: Einar Aslaksen/Equinor

Store verdier står på spill. I debatten om elektrifisering blir det et spørsmål om en skal bruke ressurser i Nord-Norge for å nå nasjonale mål eller om de samme ressursene skal brukes til industriutvikling. Det er ikke plass til begge.

Av – Knut Ørjasæter

Noen tall

Først litt overordnede tall. Kraftproduksjonen i Nord-Norge er på nærmere 30 TWh årlig. Og det har vært en forholdsvis kraftig vekst i produksjonen, spesielt i Finnmark. Dette primært grunnet utbygning av vindkraft. Vannkraft står for nærmere 90 prosent av kraftproduksjonen i Nord-Norge. Det er Nordland som har den største produksjonen med mellom 18 og 19 TWh. Statkraft er den største kraftprodusenten med i overkant av 12 Twh. Gasskraftverket på Melkøya produserer 3,4 TWh. Dette er like mye som Finnmark som fylke forbruker. Troms og Finnmark har et kraftoverskudd på nær 500 GWh. Et av de viktigste spørsmålene politikere både regionalt og sentralt skal ta stilling til fremover er hvem skal få bruke kraftoverskuddet Nord-Norge har. En må se på tilhørigheten til aktørene for å forstå uttalelser og posisjonene til de ulike aktørene i debatten om elektrifisering av norsk sokkel og elektrifisering av Melkøya.

Melkøya: Elektrifisering fra land kan spare eierne av Melkøya for vel 3 milliarder
kroner årlig. Foto: Ole Jørgen Bratland/Equinor

Elektrifisering: Melkøya vil tjene stort

For Equinor er regnestykket enkelt. Selskapet vil spare store summer på elektrifisering og spesielt gjelder dette for Melkøya. Selskapet produserer nær 1 million tonn CO2. Det koster Equinor vel 500 millioner kroner årlig i CO2 avgift. Kostnaden vil øke kraftig ettersom CO2 avgiften skal økes fra 500 kr. per tonn til 2000 kr. per tonn. For eieren av Melkøya vil kostnadene øke tilsvarende. Videre vil eierne av Melkøya ved elektrifisering kunne selge gassen som tidligere ble brukt til å produsere elektrisk strøm. Årlig utgjør det mellom 330 og 340 Sm3 LNG-gass. Prisen på gass har svingt mye blant annet på grunn av konflikten i Ukraina der det går en rørledning som forsyner Europa med russisk gass. Slik konflikten har utviklet seg vil gassprisene holde seg høye. I kjølvannet av Ukrainakonflikten vil det dessuten bygges en rekke LNG-anlegg for å redusere Europas avhengighet av russisk gass. Det gjør det lettere og øker markedet for gass fra Melkøya. Regner vi forsiktig med at gassen kan selges for 3 milliarder kroner, blir regnestykket litt forenklet for Melkøya-eierne som følger: 2 mrd. kroner spart i CO2 -avgift pluss 3 mrd. kroner i økte salgsinntekter ved salg av gass som ellers ville bli brukt på Melkøya, til sammen spares det vel 5 mrd. kroner. På den annen side vil anlegget måtte betale for strøm fra land. Denne kostnaden er beregnet til mellom 1,9 og 2,2 mrd. kroner gitt en pris på 0,55 til 0,65 kr. per KWh. Samlet årlig besparelse blir på vel 3 milliarder kroner for Melkøya-eierne. Det er derfor ikke merkelig at Equinor kjemper det de kan for elektrifisering.

«Det er derfor ikke merkelig at Equinor kjemper det de kan for elektrifisering.»

Elektrifisering: Enklest og rimeligst sett fra Oslo

Det hører med til regnestykket at det er uklart hvem som eventuelt skal ta regningen med å bygge ut nettet, for det vil være betydelige kostnader forbundet med hva nett/over- føringskostnadene eventuelt blir.  Denne regningen vil for en stor del måtte betales av Melkøya-eierne. Regnestykket vil uansett vise et solid, årlig milliardpluss i regnskapene til Equinor. I tillegg kommer miljøargumentene ved reduserte CO2-utslipp. Her er vi ved det som er det viktigste argumentet fra sentrale myndigheter (og politikere) som har forpliktet seg til kraftige kutt av CO2-utslippene i årene som kommer. I det regnskapet vil en reduksjon på nær 1 million tonn CO2 slå kraftig ut. Det er derfor heller ikke merkelig at sentrale myndigheter velger det som fremstår som den enkleste løsningen teknisk og økonomisk.

Økte kostnader i nord

For regionen Nord-Norge for øvrig og innbyggerne i nord ser regnestykket annerledes ut. Med et økt kraftuttak som tar det meste av overskuddskraften i et normalår, vil det naturligvis medføre kraftig økte strømpriser. Hvor mye er vanskelig å beregne. Det vil avhenge av hvor mye og hvor raskt nye kraftverk blir bygd ut. Det vil også av-henge av utbygging av strømnettet. Dette er forhold som er konsesjonsbelagt, noe som ofte tar svært lang tid før en får en endelig beslutning, selv om planer er lagt. Enkelte har beregnet at strømregningen til nordnorske husstander kan øke med opptil 6000 kroner årlig. Dette beregnet ved at en tar utgangspunkt i dagens kraftpris på i overkant av 0,30 kr. per KWh til vel 0,60 kr. per KWh etter eventuell elektrifisering av Melkøya. Vi kan ikke gå god for tallet, men med økt forbruk uten tilsvarende vekst i tilbudet gjennom økt produksjon av kraft vil prisene øke for alle. Det er elementær økonomisk teori.

Alternativer

Det finnes alternativer som kan redusere Melkøyas CO2-utslipp uten å bruke landsdelens kraftoverskudd. Det krever imidlertid både teknologiutvikling som medfører kraftig reduksjon av utslipp fra gasskraftverk. Et annet alternativ er å rense/fange CO2 fra gasskraftverk og reinjisere det i gassreservoarene. Men det blir vesentlig mer kostbart for Melkøya-eieren enn elektrifisering fra land. Vi kan ikke begi oss inn på spekulasjoner om kostnader. Til det er det for mange usikkerhetsfaktorer blant annet med hensyn til teknologi. Et annet aspekt som ikke har vært oppe i debatten, men som ganske sikkert kommer nå i kjølvannet av Ukrainakrisen, er  sikkerhetssituasjonen i Norge. Her har Nord-Norge spesiell status. For å kunne ivareta norsk sikkerhet i nord må det bo folk i regionen. Da er det industri og industriutvikling som gjelder. Hvilke alternativ finnes? Nord-Norge har mange store ressurser, men de må utvikles i Nord-Norge og sikre at det bor folk i regionen. Det er mange som har kastet seg på den grønne bølgen med muligheter for både rimelig kraft og solide offentlige tilskudd. Flere kraftkrevende industriprosjekter er under planlegging og noen er allerede påbegynt.

Industriutvikling: Freyr bygger batterifabrikk I Mo og trenger deler av nordnorsk
overskuddskraft. Freyr Battery Norway AS vil trenge mellom 1,2 og 1,3 Twh når
anlegget er i full drift. Illustrasjon: Freyr Battery Norway AS

• Freyr er i ferd med å bygge batterifabrikk i Mo i Rana. Første fase er en fabrikk som skal stå ferdig mot slutten av 2022. Prosjektorganisasjonen teller et trettitalls mennesker, og utvikles parallelt med fabrikken. Innen utgangen av 2023 skal det være 300 ansatte på plass og det er ventet at antallet skal opp i over 1500 ansatte. Batterifabrikkene vil kreve store mengder elektrisk kraft.

• Det er også flere datasentre under planlegging. Datasentre er også storforbrukere av elektrisk strøm.

• Det jobbes med finansiering og planlegging av flere hydrogenfabrikker.

• Barents Blue-prosjektet som skal omdanne Snøhvit-gass til ammoniakk og hydrogen. Hva som faktisk vil bli bygd ut, gjenstår å se.

Samfunnsbyggeren som ikke visste noe om oppdrett

Bent Eriksen ble en holden mann da han solgte oppdrettsbedriften sin og tjente 400 millioner kroner. Men penger har aldri vært hans motivasjon. Det er bare et verktøy som gir muligheter.

Av – Edd Meby

Foto: Anki Gerhardsen

Han har 122 millioner i formue og er på listen over de 100 mest formuende i Nord-Norge. Bent Eriksen sto i skatteåret oppført med 7 millioner i inntekt, og selv om han betalte 3,8 millioner i skatt, så har han til salt i maten. Millionverdiene bygde han sakte og sikkert opp i oppdrettsbedriften Pundslett Laks AS, der det meste av overskuddet ble brukt til å investere i ansatte, kompetanse og utstyr. Og han investerte i det vesle lokalsamfunnet utenfor Svolvær. Både tid og penger. For Eriksen visste at uten veier, ferger, butikk, skole og musikkorps, så ville det heller ikke bo folk der, og bedriften hans ville ikke kunne eksistere.

Tvunget ut i oppdrett

Jeg visste jævla lite om oppdrett da vi startet opp, og det var ikke så mye hjelp å få. Beskjeden jeg fikk fra Fiskeridirektoratet var at oppdrettslaksen ikke ville overleve så langt nord, sier han. – Vi måtte bare spørre de to-tre andre som drev med oppdrett i nærheten. Så lærte vi mens vi gikk. Året er 1982 og fiskebruket til Eriksen sliter. Det er nesten ikke hvitfisk å få tak i. Ikke i Vest-Lofoten og ikke i Øst-Lofoten. Sildefisket svikter også. Noe må gjøres. – Vi måtte ha flere bein å stå på, og det virket som om det lå muligheter i oppdrett av laks. For oss handlet overgangen til opp drett rett og slett om å overleve.

Måtte ha vei

Det bor rundt 350 innbyggere i Østre Vågan i Lofoten, der Pundslett Laks i alle år hadde sin base. Bygdesamfunnet har skole, kirke og butikk, men ligger en 75 minutter lang kjøretur fra kommunesenteret Svolvær. Da Bent Eriksen solgte bedriften i 2012, hadde den 40 ansatte. Begrepet hjørnesteinsbedrift blir et understatement. – Vi var jo alltid et lite samfunn, langt unna det meste. Jeg skjønte at vi trengte bedre kommunikasjoner. Vi hadde båt og ferge, men vi måtte ha veiforbindelse til resten av verden. Ikke bare for min bedrift, men for resten av bygda også, sier Eriksen.

Politikk og lobbyisme

«Lofast» er navnet på Lofotens fastlandsforbindelse, og utviklet seg til å bli en veikamp med 50 års historie, som endte med åpningen i 2006. Men de første etappene på veien ble bygd i 1998, også den strekningen som gjorde at Digermulen fikk sin veiforbindelse til kommunesenteret Svolvær. For Bent Eriksen var fylkesvei 868 en stor seier. Han engasjerte seg sterkt i kampen for Lofast, gikk inn i lokalpolitikken for Høyre og ble valgt inn på fylkestinget. Han presset på og argumenterte, han drev lobbyisme og inviterte samferdselsministeren til Digermulen. – Vi måtte ha vei og jeg måtte være der beslutningene ble tatt. Jeg vet ikke om jeg ville ha brukt så mye tid i korridorene på fylkeshuset i Bodø og på Stortinget om jeg ikke hadde en bedrift som trengte den veien.

Bent Eriksen på talerstolen i kommunestyret i Svolvær. I motsetning til mange næringsledere har han i mange år engasjert seg i lokal-politikken. Foto: Edd Meby

Stort hjerte, stor i kjeften

Der mange i næringslivet ikke tar seg tid til å delta i politikken, har Bent Eriksen gått motsatt vei. Da han til slutt takket for seg hadde han vært med i kommunestyret i Vågan i 32 år. Brennende opptatt av næringsspørsmål og kommunikasjoner har han stått på for å hindre hurtigbåtkutt og berge fergeruter, i en evig kamp MOT sentralisering og FOR livskraftige lokalsamfunn. Han har hele veien gjort det som medlem i Høyre, men han er ikke mer ideologisk belastet enn at han i enkelte debatter like gjerne kunne representert Rødt. Og alltid med Pundslett og lokalsamfunnet fremst i pannen. Stor i kjeften, vil noen si – men med et enda større hjerte.

Smurt hjulene

For som leder for bygdas eneste bedrift av noen størrelse har han smurt hjulene som må gå rundt, om livet i utkanten skal være levelig. Han har vært sponsor for alt som rører seg av lag og foreninger, og han har i flere omganger vært med på å redde den lokale butikken – både som storkunde og raus huseier. Når bygda skulle ha løst et eller annet problem var det lett å gå til «han Bent». Hvorfor? – Det er jo ingen som har tvunget meg til å engasjere meg. Jeg har gjort det av lyst og fordi jeg har hatt egeninteresse. Du vet, at uten butikk og skole så dør bygda ut. Det har vært grunnlaget for det jeg har gjort i lokalsamfunnet. – Og så har du tjent mye penger? – Ja, det har jeg gjort, men det har ikke vært min drivkraft. Selvsagt er det fint å ha en grei privatøkonomi, men først og fremst er penger noe du kan bruke til å utnytte andre muligheter. Til å investere i bedriften og å starte andre virksomheter. Jeg synes det er artig å være med på å skape noe. Å tjene penger for å sette dem i arbeid; det gir mening for meg.

« Og så har du tjent mye penger? – Ja, det har jeg gjort, men det har ikke vært min drivkraft. Selvsagt er det fint å ha en grei privatøkonomi, men først og fremst er penger noe du kan bruke til å utnytte andre muligheter. Til å investere i bedriften og å starte andre virksomheter. Jeg synes det er artig å være med på å skape noe. Å tjene penger for å sette dem i arbeid; det gir mening for meg.

Kamp mot sykdommen

Da Eriksen solgte Pundslett Laks AS i 2012, var det ikke med glede, eller fordi han ville realisere verdiene i selskapet, men fordi kroppen sa fra. Da hadde han i mange år kjempet med en muskelsykdom som gradvis tok fra ham bevegeligheten, helt til han måtte sette seg i rullestolen. – Ingen av ungene mine var interessert i å overta. De så vel at jeg gikk på jobb klokka sju og kom hjem klokka elleve. Eriksen solgte Pundslett Laks til vesterålsselskapet Norlaks AS for rundt 400 millioner kroner, og ga 5 millioner kroner i gave til sine ansatte. Han fikk inn en klausul om at aktiviteten på Pundslett skulle bestå. 12 måneder senere la Norlaks ned slakteriet på Pundslett. – De holdt ikke ord. Det var ikke slik det skulle gå, sier han i dag.

Investerer formuen

Men 72-åringen sitter ikke i sofaen og teller penger, selv om han har roet ned tempoet og unner seg noen måneder i året i leiligheten på Spanias solkyst. Han har satt pengene sine i arbeid, som han sier. Han er involvert i selskaper som driver med alt fra eiendomsutvikling, til tang- og tareproduksjon, oljevern, støroppdrett og kongekrabbe, selskaper som holder til over hele Nord-Norge. – Når jeg investerer i disse selskapene så får jeg følge med litt på hva som skjer i Nord-Norge. Noen av investeringene går bra, og andre går til he………. Men jeg er engasjert og holder meg aktiv gjennom en 17-18 forskjellige verv, og det synes jeg er interessant.

– Vi tar bærekraft på alvor

MILJØFYRTÅRN: MBA Entreprenør AS i Mo i Rana ble sertifisert som Miljøfyrtårn i desember 2020. Her er Jim, Eskil og Svenn-Thore i full sving på Stokkvågen, der MBA bygger kontor og verksted for Nova Sea. Foto: MBA Entreprenør AS

MBA Entreprenør AS i Mo i Rana ble første byggentreprenør med miljøtårnsertifisering i Rana. Nærmere 650 nordnorske bedrifter er sertifisert så langt.

Av – Jonas Ellingsen

-Det er ikke slik at vi har hatt et dårlig system for gjenvinning og miljøhensyn, men nå er kjørereglene formalisert og konkret i forhold til den daglige driften, sier prosjektleder i MBA Entreprenør, Roy Blokhus.

Han har ledet arbeidet med å implementere systemet i bedriften med 85 ansatte, og sier at det har vært en naturlig og gradvis prosess.

-Vi har ikke regnet timer eller kostnader, men det har vært helt overkommelig. Det er ingen tvil om at det ligger et stort potensial i byggebransjen for å redusere påvirkningen på miljøet. Å få på plass gode og konkrete miljørutiner for hverdagsdriften er kun positivt, sier Blokhus til Nordnorsk Rapport.

Han mener sertifiseringen er viktig for bedriftens ansikt utad. I offentlige anbud er det krav om miljøsertifisering. Generelt er det også viktig å vise samfunnsansvar og at vi tar bærekraft på alvor. Det blir stadig større fokus på dette, både blant kunder og folk flest. Det er en liten fjær i hatten for oss at vi er kommet hit vi er nå, sier prosjektlederen.

Det finnes flere alternativer for miljøsertifisering, men Blokhus sier at Miljøtårn passet godt for for bedriftens virksomhet. – Vi dere stille krav til underleverandørene om miljøsertifisering?

– Vi vil jo oppmuntre til det, men uten å stille krav. Når det gjelder innkjøpsavtalene, vil det nok bli større fokus på bærekraftige leveranser fra en samlet bransje.

Bildetekst: MILJØFYRTÅRN: MBA Entreprenør AS i Mo i Rana ble sertifisert som Miljøfyrtårn i desember 2020. Her er Jim, Eskil og Svenn-Thore i full sving på Stokkvågen, der MBA bygger kontor og verksted for Nova Sea. Foto: MBA Entreprenør AS

Flere Miljøfyrtårn i nord

Stadig flere bygg- og anleggsbedrifter i Nord-Norge blir sertifisert som Miljøfyrtårn.

Av – Jonas Ellingsen

Totalt er er det 7556 miljøfyrtårn-bedrifter i Norge, hvorav 339 befinner seg i Nordland og 298 i Troms og Finnmark. Ordningen omfatter små og mellomstore virksomheter, såvel som store konsern og kommuner.

Et søk i bedriftsregisteret til stiftelsen Miljøfyrtårn viser at 29 nordnorske selskap i kategorien Byggentreprenører er sertifisert. Tilsvarende tall for maskinentreprenørene er 25. Elektrisk installasjonsarbeid er den største gruppen med hele 48 bedrifter sertifisert som Miljøfyrtårn i Nord-Norge.
Flere søk viser at 14 rørleggerbedrifter og 11 bedrifter innen ventilasjon, varme og kulde har sertifiseringen på plass.

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar. Miljøfyrtårn-ordningen driftes av Stiftelsen Miljøfyrtårn. Gjennom et digitalt system får virksomheter konkrete verktøy for å jobbe målrettet med å forbedre sine miljøprestasjoner innen områdene arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport.
Sertifisering er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser.

Konkurransefortrinn
Det stilles stadig strengere miljøkrav ved offentlige anskaffelser. Med Miljøfyrtårn-sertifisering blir det enklere å dokumentere virksomhetens miljøarbeid, og bedriften kvalifiserer til å delta i flere anbud.
Miljøfyrtårn er den første nasjonale ordningen i Europa som er blitt anerkjent av EU. Det betyr at sertifiserte virksomheter kan fremlegge Miljøfyrtårn-sertifikatet som dokumentasjon når offentlige oppdragsgivere i andre europeiske land gjennomfører konkurranser der det stilles krav om EMAS eller andre miljøledelsessystemer.

Merkevare og omdømme
Ved å jobbe konkret med bærekraft, kan bedriften skape økt miljøbevissthet, stolthet og engasjement blant ansatte og kunder.
Kunder, ansatte og myndigheter forventer i stadig større grad at bedrifter tar bærekraftsansvar.
I følge Sustainable Brand Index sier 6 av 10 at bærekraft påvirker hva de kjøper, mens en måling fra Respons Analyse sier at 75 % foretrekker å kjøpe varer og tjenester fra miljøsertifiserte virksomheter.

Tlf.: 75 12 80 80 – www.mba.no

Sertifiserte bygg- og anleggsbedrifter i Nord-Norge

Byggentreprenører

Nordland (12):

Moldjord Bygg og Anlegg AS, Bodø
MBA Entreprenør AS, Mo i Rana
Hadsel Bygg og Vedlikehold AS, Stokmarknes
Fasaderenovering AS, Bodø
Bygg og vaktmesterservice AS, Narvik
Byggtorget Rognan AS / Rognan Byggsenter AS, Rognan
Byggmester V. Lillegaard AS, Bodø
Bodø Glass & Ramme A, Bodø
Snekkerbjørn AS, Bodø
Narvik Boligstiftelse, Narvik
Multibetong Drift AS, Narvik
Varme & Bad Narvik AS, Narvik

Troms og Finnmark (17) :

Peyma Entreprenør AS, Alta
Kivijervi Entreprenør AS, Alta
Entreprenør Harald Nilsen AS, Alta
Pro Con Bygg As, Storsteinnes
Storegga Entreprenør AS, Bardufoss
Fiskebeck Håndverk AS, Kirkenes
Bmba Entreprenør AS, Alta
ALTiBYGG AS, Harstad
Maxi Tjenester AS, Finnsnes
Schwenke & Sønn AS, Tromsø
All-Tjeneste AS, Tromsø
T. Johansen Drift AS, Alta
Tecto Entreprenør AS, Alta
Harstadbygg Entreprenør AS, Harstad
NT Entreprenør AS, Tromsø
Volt Entreprenør Harstad AS, Harstad
TotalRenovering AS, Tromsø

Maskinentreprenører

Nordland (9):

A. Markussen AS, Narvik
Magne Torheim A/S og Lofoten avfall A/S, Ballstad
Holdahl Maskin og Transport AS, Gravdal
Bendiksen Entreprenør AS, Brønnøy
Salten Entreprenør & Eiendom AS, Straumen
Thore Magnussen og Sønn AS, Bøstad
Ottar Bergersen & Sønner AS, Straumsjøen
Anleggsgartnermester Svein Erik Johansen as, Bodø
Veinor AS, Bodø

Troms og Finnmark (16):

K.Strandheim AS, Storslett
SMB AS, Storslett
Brødrene Killi AS, Harstad
Skjervøy Park & Anleggsservice AS, Skjervøy
Nord Troms Maskin og Anlegg AS, Sørstraumen
Robertsen og Slotnes AS, Skjervøy
RMT AS, Sørkjosen
Roald Madsen AS, Tromsø
Harstad Maskin AS, Harstad
Målselv Maskin & Transport AS, Karlstad
Multiconsult Norge AS, Tromsø
GraveTjenesten AS, Tromsø
Maxi Tjenester AS, Finnsnes
Manndalen Maskin AS, Samuelsberg
Park & Anlegg Alta AS, Alta
Vinter Entreprenør AS, Harstad

Totalbetong leder utviklingen innen landbasert oppdrett i Nord-Norge

Cermaq har valgt Totalbetong som leverandør av et 22.000 kvm landbasert oppdrettsanlegg på Sørøya i Nesna. Foto: Are Sola Thue

BEDRIFTSPROFILEN: Totalbetong tar en ledende rolle i utviklingen av landbaserte oppdrettsanlegg, og med flere store prosjekter på gang, har selskapet utviklet en unik kompetanse innen bygging av anlegg som støtter både fiskehelse og bærekraft. Nå er Totalbetong i gang med tre store prosjekter, med et samlet prosjektvolum på 3,85 milliarder kroner.

– Vi er vant til krevende byggeprosesser. Våre erfarne folk er spesialisert innen landbaserte oppdrettsanlegg og består av dedikerte prosjektledere, prosjekteringsledere, anleggsledere, fagarbeidere og lærlinger som jobber eksklusivt med akvakulturprosjekter, sier Jan Arvid Johansen, forretningsutvikler i Totalbetong.

Jan Arvid Johansen leder Totalbetongs kompetansesenter for akvakultur i Bodø. Foto: Totalbetong

Cermaq Sørøya: Et 22.000 kvadratmeter stort landbasert oppdrettsanlegg
Et av de største prosjektene pågår på Sørøya, hvor Totalbetong bygger et postsmoltanlegg for Cermaq. Her får byggeteknikken møtt naturens utfordringer i et område kjent for sine krevende forhold.

– Sørøya er et fantastisk sted å bygge på med spennende natur og fantastiske lokale mennesker som har tatt imot oss med åpne armer. Byggeprosessen er krevende, men våre erfarne folk er vant til slike utfordringer, og vi har fått mye innsikt fra tidligere prosjekter rundt om i Norge, sier Jan Arvid Johansen, forretningsutvikler i Totalbetong.

Fra venstre: Ordfører Lars Hustad i Hasvik kommune og administrerende direktør i Cermaq Norge, Knut Ellekjær på grunnsteins-nedleggelse på Veines (Hasvik). Foto: Privat

Totalbetong har i flere år bygget spesialiserte anlegg for akvakultur i totalentreprise, på Sørøya er det satt opp betongblandeverk, boligrigg for 132 medarbeidere, samt sosiale rom og administrasjon for prosjektet. Den logistiske utfordringen på Sørøya krever grundig planlegging, men Johansen påpeker at Totalbetongs erfaring med prefabrikasjon og industrialisering av byggeplassene minimerer både risiko og tidspress.

Børge Andreassen: Biologen som sikrer fiskevelferd og bærekraft
En viktig faktor i Totalbetongs arbeid med landbaserte oppdrettsanlegg er Børge Andreassen, som ble ansatt som seniorrådgiver og biolog i Totalbetong nylig. Med en solid bakgrunn fra Norges Fiskerihøgskole og over 20 års erfaring innen oppdrett, har Andreassen blitt en nøkkelperson i selskapets prosjekter.

Børge Andreassen er nylig ansatt som seniorrådgiver og biolog i Totalbetong. Foto: Privat

– Som biolog i tidlig planleggingsfaser kan vi sikre at både fisken og folkene som jobber på anleggene får de beste forholdene. Det handler om å tenke på alt fra vannkvalitet og temperatur til arbeidsmiljøet rundt anlegget. Det er viktig å få på plass gode løsninger tidlig, slik at vi skaper et miljø som er sunt for fisken, men også et arbeidsmiljø som tiltrekker og beholder dyktige mennesker, påpeker Børge Andreassen.

Han forklarer at det er avgjørende å ha biologisk ekspertise med fra startfasen for å utvikle anlegg som sikrer både fiskevelferd og bærekraft. Andreassen jobber tett med kundene, rådgir om både miljø- og helsemessige forhold, og bistår i planlegging og søknadsprosesser.

Hima Seafood Rjukan: Stort prosjekt for fremtiden
Et godt eksempel på Totalbetongs arbeid med landbaserte anlegg er Hima Seafoods anlegg på Rjukan, som er på vei til å bli verdens største landbaserte ørretanlegg. Fisken har allerede nådd 700 gram og vokser etter planen, med første slakt planlagt til juni 2025. Teknologi og bærekraft står i sentrum. Hima Seafood benytter et renseanlegg for utløpsvann og har integrert overskuddsvarme fra nærliggende industri, noe som skaper et miljøvennlig anlegg.

Totalbetong benytter både betong- og ståltanker i sine prosjekter. Her ser vi tanker levert av Arium AS til Hima Seafood på Rjukan. Foto: Totalbetong

 

– Det er spennende å være en del av dette prosjektet, det viser hvordan landbaserte løsninger kan løfte fiskevelferden. Vi kan kontrollere vannkvaliteten og de andre miljøfaktorene, sier Andreassen.

Artic Seafarm Nesna: Bygging fra bunnen av
På Nesna jobber Totalbetong med Artic Seafarm sitt nye matfiskanlegg, der det til nå er sprengt ut 520 000 kubikkmeter fast fjell av 1.500.000m3 som grunnarbeid for det store landbaserte anlegget. Forberedelsene til byggeprosessen starter i januar 2025, og her vil prefabrikasjon og strømlinjeformet logistikk sikre effektiv og risikoredusert fremdrift. Trinn 1 består av 28.000m2 bygg.

 

Illustrasjon av Artic Seafarm sitt landbaserte oppdrettsanlegg på Nesna i Nordland. Foto: Artic Seafarm

– Det å ha et solid fundament, både i form av betong, totalentreprise og biologisk kompetanse, gjør at vi kan levere kvalitet til avtalt tid. Vår biolog er en viktig sparringspartner i hele prosessen, fra design til oppstart, forklarer Jan Arvid Johansen i Totalbetong.

Sikrer fremtidens oppdrettsnæring
Med Børge Andreassen som en sentral ressurs i prosjektutviklingen er Totalbetong i stand til å kombinere biologisk innsikt med teknisk ekspertise. Totalbetongs rolle som sparringspartner for både kunder og prosjektteam sikrer at alle hensyn til fiskevelferd, kvalitet og miljø blir ivaretatt.

– Landbasert oppdrett gir oss et godt utgangspunkt for å sikre fiskevelferd og stabilitet. Denne tilnærmingen vil være avgjørende for fremtidens oppdrettsnæring, og det er en stor fordel at vi kan være med fra planlegging til ferdigstillelse, forklarer seniorrådgiver og biolog i Totalbetong, Børge Andreassen.

– Vi bygger nå opp flere kompetente team som gir Totalbetong økt kapasitet og fleksibilitet, så nye og eksisterende kunder er hjertelig velkommen for en prat. Som oftest liker vi å være tett på og drar gjerne til kundene der de er, avslutter Jan Arvid Johansen, forretningsutvikler i Totalbetong.

 

 

 

 

Notveien 17 • Alsgården 3. etg. • 8013 Bodø • Tlf.: 915 46 813

 

Takker av etter 35 år i Råfisklaget

Administrerende direktør i Norges Råfisklag Svein Ove Haugland blir pensjonist 31.12.2025: Foto: Norges Råfisklag / Espen Solli

Administrerende direktør Svein Ove Haugland har informert styret og ansatte i organisasjonen om at han planlegger å bli pensjonist fra høsten 2025. Han har hatt ulike stillinger siden han begynte som IT-sjef i 1990; controller, direktør for strategi og samfunnskontakt samt assisterende direktør siden 2007.

Av: Benedicte Nielsen

Han vært administrerende direktør siden 2018. 

«Vi har hatt et kontinuerlig fokus på å forbedre tjenestene våre både til fiskerne og fiskekjøperne. Vi har tatt store steg når det gjelder digitalisering, vi er godt rustet for å tiltrekke oss kompetente folk og jeg vil driste meg til å si at organisasjonen er i god forfatning», sier Haugland.

Styreleder Rolf Guttorm Kristoffersen takker Haugland for den gode jobben han har gjort for Råfisklaget og fiskerinæringa, og han ser fram til å videreføre det gode samarbeidet også i resten av ansettelsestiden. 

Styret vil etter årsskiftet starte prosessen med å ansette ny leder.

Haugland blir pensjonist 31.12.2025.

Norges Råfisklag er landets største fiskesalgslag med en stor og viktig markedsplass for bærekraftig villfanget sjømat. Råfisklaget legger til rette for omsetning av fangstene og garanterer fiskerne oppgjør. Gjennom dokumentasjon og ressurskontroll sikres trygg mat og god forvaltning av havets ressurser. Samlet omsetningsverdi var på 17,8 milliarder kroner i 2023.

Bærekraftig vekst med lukkede merder

Akvafuture benytter fornybar energi fra ren vannkraft, og i sjøen har de pumpesystemer som sørger for friskt og lusefritt vann fra dypet. Foto: Akvafuture

BEDRIFTSPROFILEN: Akvafuture har drevet oppdrett i over ti år, og har utviklet sine lokaliteter og organisasjon for lukket produksjon. Selskapets mål har vært å bevise at man kan oppnå bedre økonomiske og biologiske resultater ved å holde laksen i lukkede merder i sjø.

Tekst: Thomas Myrholt, Akvafuture

I 2023 hadde selskapet en produksjonskostnad som er lavere enn snittet i åpne merder. Selskapet har fire-fem ganger høyere investeringskostnader enn åpne merder, men denne kostnaden dekkes inn ved at de ikke har kostnader til avlusning, samt langt lavere dødelighet enn åpne merder.

Selskapets inngang til næringen har vært gjennom særtillatelser, som har gitt dem den nødvendige produksjons-kapasiteten til å bevise potensialet i lukkede merder i Norge. Særtillatelser har vært den eneste «åpningen» i norsk havbruk. Denne åpningen ble foreslått fjernet av Havbruksutvalgets NoU med begrunnelse i at særtillatelser har vært vanskelige å følge opp. Akvafuture støtter mange av utvalgets forenklingstiltak, men mener at særtillatelser kan gjøres enklere å følge opp. Særtillatelser er avgjørende for å gi nye aktører muligheter og fremme utvikling i næringen.

Akvafuture har kontroll på sjøfasen for laksen sin, og har selv utviklet og produsert teknologien der laksen vokser opp. Foto: Akvafuture

 

Uheldig fordeling
Departementet ber om innspill, men tilbyr lite innsikt i hva de tenker. Dog virker det som om man har fokus på noe som Akvafuture opplever å være et feiltrinn. Havbruksutvalget har satt fokus på en kompensasjonsordning dersom dagens aktører, som driver i åpne merder, går over til mer miljøvennlig produksjon.

Selskapet ser forslaget som en enorm overføring av verdier fra allmennheten til noen få forhåndsbestemte aktører, men også som en svært uheldig fordeling av den bærekraftige veksten til produksjons-områder som allerede er overbelastet. Situasjonen er prekær, og det kreves handlekraft. Lang ventetid på en stor politisk utredning hjelper ikke bio-massen i sjøen. Enkle justeringer av dagens ordninger er nok for nå. Dette vil la private aktører starte oppgradering av infrastrukturen i havet. Akvafuture mener forslaget nedenfor vil løse mange av dagens problemer og være enkelt å følge opp regulatorisk. Deres oppfatning er at ministeren kunne fått det implementert raskt, med begrenset risiko for Norge, samt gitt store inntekter til samfunnet.

Enkle justeringer
Utgangspunktet til selskapet er forslaget til Miljøteknologiordningen som ble ferdig utredet vinteren 2022. I deres forslag forenkles Miljøteknologiordningen ved at finberegningen på slam fjernes. Det foreslåtte er ikke praktisk gjennomførbart, og dette vil uansett fanges i utslipps-tillatelse på lokalitet etter dagens regelverk. Da gjenstår det et enkelt krav i forslaget som enkelt kan følges innenfor dagens driftsrutiner på en lokalitet: 0-lus.

Havministeren bør legge til rette for 25 års særtillatelser med krav om 0-lus-drift.

Dette blir enkelt å følge opp ved at lus må telles ukentlig i dag og er en godt innarbeidet rutine, og allerede lovpålagt rapportering kan automatisk kvalifisere for vekst. Dette vil realisere mange lokaliteter med lusefri drift. Dagens ordning med grunnrente bør gi et sterkt insentiv til å foreta slike investeringer.Dette bør utgjøre 30-50 prosent av samlet tillatelsesvolum i Norge i løpet av noen få år. De første minimum 10 prosentene bør utstedes allerede i høst.

Volumet bør allokeres slik:

Utstedes som kompensasjon for nedtrekk i røde soner:
• Aktørene får beholde produksjon ved å konvertere sine verste lokaliteter til null lus.

Til kvalifiserte aktører for etablering i grønne og gule produksjonsområder:
• Mot vederlag, fastpris eventuelt auksjon.
• For å kvalifisere: Ha lusefri produksjon.

Det er en skikkelig gulrot for alle å bli kvitt lusen! Da får man vokse.

• Aktører som har null lus rapportert siste år på sine lokaliteter.
• eller Mattilsynets vurdering for lusefri drift, Unntaksvekst bokstav A.

• Siden volumet er lusefritt bør det kunne realiseres i grønne og gule soner uten å forverre biologien. Til forskjell fra en konverteringsordning ala «miljøfleks» som vil medføre kraftig vekst i de røde produksjonsområder som er over-belastet i dag.

Det bør stanses salg av åpne tillatelser etter trafikklyssystemet:
• All vekst bør være lusefri

Haster med politiske vedtak
I vinter var i perioder halvparten av laksen som ble slaktet i Norge av nedsatt kvalitet.

Dette er i hovedsak utvendige sår på fisken som i stor grad skyldes mekaniske avlusninger. Den nedklassede andelen er fire-femdoblet på kun fem år. Videre står vi nå til knærne i lus langs kysten etter en varm sommer og høst. I havet er det to-tre grader varmere enn historisk, og da går produksjon av lus og fisk fort!

Med ofte to-tre års saksbehandlingstid for endringer på en lokalitet haster det med politisk vedtak, fordi det kommer til å bli verre før det kan bli bedre. Akvafuture har bevist at lusefritt oppdrett med slamoppsamling er økonomisk konkurransedyktig. Med håpet om en storstilt konverteringsordning går insentivet i dag i retning av investerings-stopp for å få best mulig uttelling i en eventuell konvertering. Dette bør avslås umiddelbart fra politisk hold.

Særtillatelser med 0-lus kan være starten på den bærekraftige veksten som trengs til inntekt for fellesskapet og på tidsbegrenset basis.

Ordningen oppnår følgende:
• Beholder aktivitet i røde soner, samtidig som det blir investert i den produksjonen som kan bidra i å løse de biologiske problemene.
• Bærekraftig vekst i øvrige områder.

Høstens tildelingsrunde (10 prosent, 100kt) vil:
• Sette i gang prosjektering av minimum 30 lusefrie lokaliteter langs kysten.
• Gi milliardinntekter til Havbruksfondet i 2024 (kommune og fylke).
• En bedre dynamikk i en konsesjons- belagt og konkurransebeskyttet industri, og mulighet for nye gründerbedrifter som utfordrer status quo i havbruk.

 


 

Sunn og god laks

MiljøLaks er vår unike laks. Den er produsert på en dokumentert bærekraftig og miljøvennlig måte.

Fiskevelferden til laksen blir godt ivaretatt og laksen får svømme i et godt vannmiljø gjennom hele sitt liv. Dette gir bedre muskulatur og meget god kvalitet på laksen.

Resultatet viser at vår laks er godt trimmet gjennom optimal strøm av vann i den lukkede merden.

Vannet hentes fra dypet, noe som gjør at laksen ikke blir utsatt for lakselus. Dette gir laksen et skinnende og godt utseende, i tillegg til en unik og god kjøttkvalitet og tekstur med optimal fordeling av fett og protein.

Unik produksjonsmetode
Vi har kontroll på sjøfasen for vår laks, og har selv har utviklet og produsert teknologien der laksen vokser opp. Vi benytter fornybar energi fra ren vannkraft, og i sjøen har vi pumpesystemer som sørger for:

• Friskt og lusefritt vann fra dypet
• Sirkulasjon inne merden som holder laksen sunn og aktiv
• Sedimenterbart avfall samles og benyttes for tillaging av fornybare produkter
• Teknologien gir sterkt redusert risiko for rømming av laks til omgivelsene
• Minimal håndtering av fisken skaper god vekst, trivsel og fiskevelferd
• Vi mener dette er den mest miljømessige bærekraftige sjøbaserte lakseproduksjonen i verden så langt

Bærekraftig
Vi har fokus på miljømessig bærekraft gjennom hele produksjonssyklusen.

Det benyttes kun fornybar energi til produksjonen av laksen. Systemet har dobbel sikring, og sørger for sterkt redusert sannsynlighet for rømming. Laksen produseres uten at den blir påført lakselus og sedimenterbart avfall blir brukt i nye, grønne verdikjeder. Vi mener derfor at dette er den mest miljømessige bærekraftige produksjonen av laks i sjøen i verden så langt.

Gjenbruk av avfall
Det er god kontroll på vannparameterene i de lukkede merdene, og sedimenterbare stoffer blir tatt hånd om i produksjonen.

Fôr-rester og naturlige ekskrementer fra laksen samles opp og blir gjenbrukt til produksjon av biogass, gjødsel eller andre fornybare produkter. Slik baner vi vei for en sirkulær matøkonomi der gjenbruk og bærekraft er i fokus.

Selskapsstruktur
Akvafuture AS har hovedkontor i Brønnøysund.

AkvaFuture AS driver oppdrett av bærekraftig og miljøvennlig laks på tre lokaliteter i Vevelstad og Brønnøy kommune. Selskapet prosjekterer, produserer og servicerer våre egne, patenterte og lukkede merder og fasiliteter.

 

www.akvafuture.com

Nytt liv for Sulitjelma?

I 1913, da selskapet var på sitt største, hadde de hele 1750 ansatte, mens den engang isolerte fjellbygdas befolkning hadde vokst fra omkring 50 innbyggere i 1890 til nesten 3000 i 1910! Foto: Creative Commons / J.E. Nahlin

En nylig signert avtale mellom rettighetshaverne i EMX Royalty Corporation og investeringsfondet Alpha Future Funds kan resultere i ny aktivitet i det tradisjonsrike gruveområdet.

Av Bjørn Tore Bjørsvik

EMX er et internasjonalt selskap, notert på New York børsen, som spesialiserer seg på å identifisere og kjøpe lisenser/prospekter for leting etter mineraler. Deretter anvender de sin spesialkunnskap og ny teknologi til å øke verdien på prospektene gjennom å påvise potensielt nye ressurser og utarbeide planer for ytterligere leting. Til slutt markedsføres og selges prospektene under avtaler som sikrer EMX kontant betaling, samt royalties (andel av utbyttet) på eventuell produksjon. Ikke ulikt leteselskaper offshore.   
EMX har en stor portefølje av prospekter i Norge, deriblant i Sulitjelma. Der har de nå inngått en avtale som kan resultere i ny mineralutvinning i området.
 
Bruker 42 millioner over fem år 
I august meldte EMX at de har signert en lete- og opsjonsavtale for sitt Sulitjelma-prosjekt i Norge til Alpha Future Funds S.C.S, et privat Luxembourg-basert selskap. 
Avtalen gir EMX en kontantbetaling på 50.000 US dollar, omkring 525.000 kroner for en ettårig opsjon på området. I løpet av det året må Alpha gjennomføre en rekke arbeidsforpliktelser i prospektet, men ingen av partene har oppgitt hva disse arbeidsforpliktelsene består i. Om Alpha deretter velger å gå videre med avtalen – «utøve opsjonen» – forfaller ytterligere betalinger til EMX for opsjoner. I tillegg vil Alpha forplikte seg til å bruke et samlet beløp på 4.000.000 US dollar, omkring 42 millioner kroner, på prosjektet de neste fem årene.
Til slutt må Alpha «gi EMX en ubegrenset 2 prosents NSR royalty (andel av bruttosalg av mineraler) på prosjektet, samt levere visse milepælsbetalinger knyttet til åremålsdatoer og oppstart av kommersiell produksjon.
 
Ser også på andre prosjekter
Alpha er ifølge EMX «et velkapitalisert investeringsfond med eget teknisk team som søker å revitalisere Sulitjelma-distriktet gjennom ytterligere investeringer og leting.» EMX forteller videre at Alpha også gjennomgår andre prosjekter i hele regionen for ytterligere oppkjøpsmuligheter. Slike prosjekter er det flere av da Sulitjelma ligger i det såkalte VMS-beltet (vulkansk massiv sulfid) i Nord-Midt-Norge, hvor en rekke gruver ble drevet fra 1600-tallet til 1990-tallet.
Sulitjelma-distriktet produserte ifølge EMX over 25 millioner tonn med gjennomsnittlig 1,84 prosent kobber, 0,86 prosent sink, 10 gram per tonn sølv og 0,25 gram per tonn gull. Da gruvene stengte på tidlig 90-tall lå betydelige, kjente ressurser igjen i bakken.  
 
Sulitjelmas stolte gruvehistorie begynte da samiske Mons Petter rundt 1858 fant kobber- og svovelkis i området. Foto: Creative Commons / Mittet & Co
 
Ny datatolkning, nye ressurser
I 2014 utførte geologer en såkalt «Versatile Time Domain Electromagnetics (VTEM)-undersøkelse,» grovt sett en elektromagnetisk undersøkelse fra fly, over området. Dataene fra denne undersøkelsen har nå blitt tolket på ny, og flere potensielle ressurser har blitt påvist i områder man tidligere ikke har boretestet. 
 Videre har geologene digitalisert historiske data fra den tidligere gruvedriften, tatt en rekke nye jordprøver og laget 3D-modeller for å identifiserte boremål for neste fase av letingen.
 – Denne transaksjonen er nok et eksempel på gjennomføringen av EMXs forretningsmodell for å tilby nøkkelferdige og boreklare leteprosjekter til partnerselskapene i bytte mot royaltyinteresser, meldte EMX i forbindelse med avtaleinngåelsen.
 
De røde linjene viser mineraliseringen – hvor ressursene typisk finnes – og stjernene viser EMXs identifiserte letemål. Kart: EMX
 
———————————————————————————————————-
 
 

Fakta: Gruvedrift i Sulitjelma

Sulitjelmas stolte gruvehistorie begynte da samiske Mons Petter rundt 1858 fant kobber- og svovelkis i området. En begrenset undersøkelsesdrift ble i etterkant drevet sporadisk, men det var først da den svenske industrimannen Nils Persson i 1887 sikret seg rettighetene til forekomsten og utviklingen fikk fart.
Undersøkelsesarbeid slo fast at forekomsten var drivverdig, og i 1891 ble Sulitjelma Aktiebolag etablert. Bedriften og stedet opplevde en nærmest eksplosjonsartet utvikling.

Gruveselskapet produserte både svovelkis og kobber og ble allerede tidlig på 1900-landets største bergverk og nest største industribedrift. I 1913, da selskapet var på sitt største, hadde de hele 1750 ansatte, mens den engang isolerte fjellbygdas befolkning hadde vokst fra omkring 50 innbyggere i 1890 til nesten 3000 i 1910!

Opp- og nedtur
Under andre verdenskrig ble Sulitjelma Gruber ansett for å være så viktig for tysk krigsindustri at produksjonen ble holdt i gang til tross for at Gestapo visste at ansatte drev illegale aktiviteter. Okkupantene unnlot angivelig å gripe inn ettersom de fryktet at arrestasjon av nøkkelpersonell ville ramme produksjonen.
Etterspørselen etter Sulitjelmas produkter var stor etter krigen og for å håndtere transporten ble Sulitjelmabanen mellom Sulitjelma og Finneid ved Skjerstadfjorden i Nordland ferdigstilt i 1956. Før dette gikk transporten både med tog og dampskip.
Oppgangstidene etter andre verdenskrig gikk over i usikkerhet da kobberprisene gjorde et kraftig fall i 1975. Den svekkede lønnsomheten som fulgte førte til rasjonaliseringer av driften og oppsigelser. I 1983 hjemfalt bergverkskonsesjonen til staten som dermed overtok gruvedrifta. Den siste rest av bergverksdrift i Sulitjelma ble lagt ned i 1991.

Kilde: Wikipedia/Nordlandsmuseet

Vil ha full fart forover i det grønne skiftet

– Når myndighetene stiller tøffe miljøkrav, så fremmer det en grønnere utvikling i vår bransje, sier administrerende direktør i Torghatten Nord AS, Marius Hansen. Foto: Torghatten

Torghatten Nord AS rigger seg for fremtiden og har ingenting imot grønt temposkifte.

Av Edd Meby
 
– Vi ivrer etter det grønne skiftet. Samtidig må vi være konkurransedyktige og levere det myndighetene etterspør. Kreves det el-ferger så leverer vi el-ferger. Kreves det ikke, så leverer vi kostnadseffektive tilbud på tradisjonelle ferger, sier administrerende direktør i Torghatten Nord AS, Marius Hansen.
 
Liker tøffe krav
Det er ikke uten grunn han løfter frem fergesambandet Bodø-Moskenes som et fremtidsrettet prosjekt, som er akkurat det selskapet ser etter og fremtiden krever. De to nye fergene som er under bygging skal nemlig drives på hydrogen.
– Der var myndighetene tøffe nok til å kreve at de to nye fergene skal driftes med hydrogen. Da er resten opp til oss. Slike krav fremmer en grønnere utvikling. Slike krav angir både retning og tempo, og det mener vi er svært viktig for å nå de målene for reduserte utslipp som er satt. Hydrogenfergene kommer til å redusere det årlige utslippet med det som tilsvarer utslipp fra 13.000 dieselbiler.
 
Nybrottsarbeid
Fergene over Vestfjorden er et prestisjeprosjekt, der Torghatten Nord har strukket seg langt for å bruke bare norske leverandører. De to fergene bygges på Myklebust verft i Gursken på vestlandet.
– Disse fergene vekker internasjonal oppsikt, og vi er veldig stolte over å få lov å ta dette prosjektet i mål. Det vi holder på med nå er nybrottsarbeid, så selv om vi forsøker å fremskynde ferdigstillelsen tør jeg ikke love mer enn at fergene skal være i drift i løpet av 2026, sier Hansen.
 
Fra luft til sjø
Marius Hansen har vært administrerende direktør i Torghatten Nord siden mars 2024. Han kom fra jobben som toppsjef i Avincis Aviation Norden. 40-åringen kommer fra Lavangen i Troms, er utdannet markedsøkonom fra Handelshøyskolen BI og har de siste syv årene vært administrerende direktør i Avincis Aviation Norden. Avincis drifter luftambulansen i Norge og Sverige, så Hansen har gått fra lufttransport til sjøtransport.
 
Flaskehals
Mens fremtiden er grønn, er hverdagen preget av andre utfordringer. Sommeren 2024 har Torghatten fått kritikk for lang ventetid og avganger har blitt innstilt på grunn av mannskapsmangel.
– Den kritikken er forståelig, men vi leverer i henhold til de kontraktene vi har, og noen ganger mer enn avtalt. Rekruttering til maritim sektor er en av våre største utfordringer og noe som både vi i næringen og myndighetene må ta tak i. Det er jo ikke vi som utdanner sjøfolk, men vi må samtidig forsøke å legge bedre til rette for å trekke til oss flere nye ansatte, mener Hansen.
 
Ny turnusordning
Hadde det ikke vært for at mange pensjonerte sjøfolk trår til som sommervikarer, hadde det stått enda verre til. Vikarbyråer brukes, men helst vil selskapene fikse dette selv. Sjømannsskatt også for fergemannskap vil gjøre jobben mer attraktiv. Hansen mener det må jobbes enda bedre for å få flere lærlinger, og har tro på at nye turnusordninger kan være en vei å gå.
– Vi har testet dette ut, og ser at vi får god effekt. Sjøfolk verdsetter fritid, ikke bare lønn, sier Hansen – og gir et eksempel:
– Vi fikk faktisk null søkere da vi lyste ut jobber på et av våre samband. Så la vi om turnusen og fikk 70 søkere. Dette vil vi nok gjøre mer av.
 
43 fergesamband
Torghatten AS er en stor aktør i den norske transportnæringen, og Torghatten Nord er en viktig del av hverdagen for folk langs kysten i Nord-Norge. Torghatten opererer 43 fergesamband og 15 hurtigbåtsamband. Totalt står rundt 1250 ansatte for en årlig omsetning på om lag tre milliarder kroner. Selskapet har kontorer i Brønnøysund, Trondheim, Horten, Tromsø, Stokmarknes og Os. De største oppdragsgiverne er Statens Vegvesen og fylkeskommuner gjennom anbuds- og rammeavtaler. Torghatten eies av selskapet Nordic Ferry Infrastructure, som er eid av EQT Infrastructure og Nysnø Klimainvesteringer.
 
Satte rekord i 2023
2023 ble et spesielt år for Torghatten Nord AS. For første gang passerte selskapet en omsetning på to milliarder kroner, og endte på 2,2 milliarder og et driftsresultat på 352 millioner kroner – som er det nest beste selskapet har prestert. Det er Marius Hansen tilfreds med:
– Det ble et bra år. Vi drifter sikkert, nøkternt og forsvarlig, og samtidig er det alltid rom for forbedringer. Hver dag jakter vi på de små prosentene som til sammen kan utgjøre store beløp i et regnskap, men uansett; for oss og for folk langs kysten – det aller viktigste er at ferga går når den skal.

50 ideer for din bedrift

Kunstverk forbedrer estetikken og atmosfæren i arbeidsmiljøet.

Her får du mange ideer om hva mange bedrifter behøver å kjøpe, men som ikke mange enda har kjøpt. Hver bedrift har unike behov, men disse er bredt anvendelige i mange ulike industrier.

Ideer for investering i digitale teknologier: Kan gi bedrifter en konkurransefordel i et stadig mer komplekst marked.

1. Mange bedrifter har grunnleggende sikkerhetsløsninger på plass, men med økende trusler som ransomware, kan investering i avanserte cybersikkerhetsløsninger være en god idé. Mange små bedrifter har ennå ikke investert tilstrekkelig i datasikkerhet. Herunder kan vi også nevne identitets- og tilgangsstyringssystemer for å forbedre interne sikkerhetsprotokoller.

2. Blockchain-teknologi: For sikrere og mer transparente transaksjoner.

3. Automatiseringsverktøy. Det er mange bedrifter som ennå ikke fullt ut har utnyttet automatisering for å effektivisere operasjoner. HR-systemer: For bedre personalforvaltning og effektivitet. Automatiserte regnskapssystemer: For å effektivisere bokføring og rapportering.

4. Dataanalyseprogramvare: For å forstå kundeadferd, forbedre tjenester og beslutningstaking kan investering i avansert dataanalyse være nyttig.

5. Fjernarbeidsløsninger: For å bedre tilpasse seg hybride arbeidsmodeller. Pandemien har vist viktigheten av fleksible arbeidsforhold, men mange bedrifter har ikke permanent implementert teknologi for fjernarbeid.

6. Kulturbyggende programvare: Teambygging og bedriftskultur er ofte oversett, men det finnes programvare som kan hjelpe med å bygge en positiv kultur.

7. Kundeopplevelsesplattformer: For å bedre håndtere kundens reise og forbedre deres tilfredshet. For å samle kundeinteraksjoner fra ulike kanaler og analysere dem.

8. KI-drevne markedsføringsplattformer: For å personalisere kundeopplevelser.

9. Chatbots for kundeservice: For å automatisere rutineoppgaver og forbedre kundetilfredshet.

10. E-læringsplattformer: Bedrifter kan forbedre kompetansebygging blant ansatte gjennom online kurs.

11. Augmented Reality (AR)-verktøy: For opplæring eller produktvisninger.

12. 3D-printere: For prototyping eller småskala produksjon.

13. IoT-enheter for overvåking eller strømsparing: Begrepet IoT, eller Internet of Things, refererer til det kollektive nettverket av tilkoblede enheter og teknologi som letter kommunikasjon mellom enheter og skyen, samt mellom enhetene selv. For eksempel for å holde styr på inventar eller utstyr i sanntid.

14. Språkoversettelsesverktøy: For internasjonal ekspansjon eller flerkulturelle arbeidsmiljøer.

15. Droner: For inspeksjon av eiendom, levering, eller markedsføring.

16. Helse- og sikkerhetsteknologi: Som f.eks. berøringsfrie temperaturmålere eller luftkvalitetsmålere.

Ideer for investering i ikke-digitale produkter: Å investere i slike produkter kan bidra til å skape et mer funksjonelt, effektivt og behagelig arbeidsmiljø, og kan forbedre den generelle arbeidskvaliteten, helsen og trivselen blant ansatte.

Mange investeringer kan skape et mer funksjonelt, effektivt og behagelig arbeidsmiljø, og forbedre den generelle arbeidskvaliteten, helsen og trivselen blant ansatte.

17. Bærekraftige forsyninger og teknologi: Energi-effektive maskiner og systemer for avfallsbehandling er ofte oversett, f.eks.: Resirkulerbart kontormateriale, komposterbare kaffekopper, miljøvennlig rengjøringsutstyr, gjenbrukbare matinnpakninger for å redusere bruken av plastfolie og plastposer, gjenbrukbare kluter for å erstatte engangs papirhåndklær og kluter.

18. Verktøy for stresshåndtering: Som stressballer eller små «fidget»-leker.

19. Spill og puslespill i pauserommet: For mental avkobling og teambygging.

20. Mental helsestøtte: I en tid med økende stress, kan psykologtjenester eller mentale helseprogrammer for ansatte være en god investering.

21. Ergonomiske møbler: For å fremme bedre arbeidsstillinger og redusere helseproblemer blant ansatte, f.eks. sitt-/stå-skrivebord: For variert arbeidsstilling gjennom dagen.

22. Ergonomiske tastaturer og mus: For å minske risikoen for muskel- og skjelettplager.

23. Holdningskorrigeringsseler: For å hjelpe ansatte med å vedlikeholde god holdning.

24. Anti-trøtthetsmatter: For de som står mye i jobben, som i butikker eller på verksteder.

25. Lydisolerende materialer: For å skape roligere arbeidsmiljøer.

26. Modulære kontorløsninger: For fleksibel utnyttelse av arbeidsplasser.

27. Plantevern og luftrensere: For å forbedre inneklimaet på kontoret.

28. Nødutstyr og førstehjelpssett: Ofte oversett, men viktig for sikkerheten.

29. Førstehjelpskurs eller brannsikkerhetskurs: Fysisk opplæringsmateriell og dummy-utstyr for praktiske øvelser.

30. Elektriske scootere eller sykler: For kortere reiser rundt på et stort bedriftsområde.

31. Tak- eller veggmonterte whiteboards: For spontane møter og idégenerering.

32. Mikro-kjøkkener eller snack-stasjoner: For å fremme trivsel og samhold blant ansatte.

33. Kvalitetsbelysning: For å forbedre fokus og redusere øyetretthet.

34. Bevegelige skillevegger: For enkel omorganisering av kontorlokaler uten store ombygginger.

35. Hånddrevne papirødeleggere: For å sikre konfidensiell informasjon uten å være avhengig av strøm.

36. Kvalitetskaffe- og te-løsninger: For å forbedre ansattes trivsel og produktivitet.

37. Kjæledyrvennlige fasiliteter: For de bedriftene som tillater kjæledyr på arbeidsplassen.

38. Kunstverk eller dekor: For å forbedre estetikken og atmosfæren i arbeidsmiljøet.

39. Vannfiltreringssystemer: For å tilby renere drikkevann til de ansatte.

40. Solskjerming: For å redusere solblend og varme i kontorbygninger.

41. Magnetiske oppslagstavler: For enkel deling av informasjon og planer.

42. Interaktive informasjonstavler: Fysiske tavler der man kan skrive og feste informasjon for alle ansatte.

43. Gjenbrukbare navneskilt: For enkel identifikasjon i større bedrifter eller ved arrangementer.

44. Ulike typer tidtakere: For å fremme teknikker som Pomodoro for økt produktivitet.

45. Personlige oppbevaringsløsninger: Som låsbare skap for ansattes personlige eiendeler.

46. Fargekoder og etiketter: For bedre organisasjon av fysiske dokumenter, hyller og arbeidsområder.

47. Boksepute for trening og nedsatt stress.

48. Styrketreningsbenk for økt styrke og nedsatt stress.

49. Tredemølle for nedsatt stress og økt utholdenhet.

50. Bordtennisbord for moro, avkopling og nedsatt stress.

 

Ofotbanen er en sak for hele Nord-Norge

– Vi kan ikke vente lenger før det gjøres vedtak om å bygge dobbeltspor, sier Narvik-ordfører Rune Edvardsen. Foto: Kjetil Moe/Narvik kommune

Jo mer Nord-Norge står sammen, jo større gjennomslagskraft har vi, sier ordfører i Narvik, Rune Edvardsen.

Av Edd Meby

– Men det krever også at vi prioriterer slik at de viktigste prosjektene blir gjennomført først, mener Edvardsen
– Det må jobbes enda bedre fra hele Nord-Norge for å få gjennomført viktige samferdselsprosjekt, og for å få Stortinget til å bevilge de pengene som er nødvendig. Nord-Norge må få et skikkelig samferdselsløft slik konseptvalgutredning (KVU) for transportløsninger i Nord-Norge har vist er nødvendig. Da kreves det tverrpolitisk innsats.

Langvarig kamp
Ofotbanen har vært en kampsak i flere tiår, men Edvardsen er ikke enig i at Ofotbanen ikke har vært prioritert og peker på flere tiltak for å bedre kapasiteten. Det har også vært brukt mye penger på Narvikterminalen, men det har likevel ikke vært nok. Status for Ofotbanen akkurat nå er at det skal bygges tre nye kryssingsspor, og Stortinget har bedt om at dette blir gjort i løpet av de kommende seks årene. Ordføreren er fornøyd med at dette kommer på plass.
– Vi tar det for gitt at dette følges opp med nødvendige midler i kommende statsbudsjett. Kryssingssporene vil bedre kapasiteten, men det er ikke nok på litt lengre sikt. Det er konkrete planer om flere tog, både flere malmtog og flere fisketog, men det er snart ikke plass til flere tog på banen, derfor må det også bygges dobbeltspor.

Strategisk betydning
I tillegg til Narviks betydning som terminal for malm og fisk legger Rune Edvardsen vekt på Narvik som mottakssted for NATO og våre allierte som skal komme oss til unnsetning eller som skal hit for å delta i øvelser. Spesielt sett i sammenheng med Nord-Norges økende strategiske betydning som en følge av krigen i Ukraina.
– Da er det avgjørende at vi har en infrastruktur som gjør at utstyr og militære kjøretøy raskt og effektivt kan transporteres inn mot Sverige og Finland. Det er derfor et nasjonalt anliggende å sørge for at flaskehalsene blir fjernet, og da er ikke bare Ofotbanen, men også E6 Narviktunnelen gjennom Narvik sentrum viktig, sier han.

Store tap
Vinteren 2024 ble god dokumentasjon på behovet for oppgradering av Ofotbanen. To togavsporinger resulterte i at Norges mest trafikkerte jernbane ble satt ut av spill, og det svenske gruveselskapet LKAB ble anslått å tape rundt 100 millioner kroner per dag på at malmtogene sto. Regjeringen planlegger å ruste opp banen med to eller tre nye krysningsspor på strekningen mellom Narvik og Riksgrensen, men samferdselsministeren har avvist at det er behov for dobbeltspor nå. Til tross for at avsporingene har skapt store samfunnsmessige konsekvenser for verdiskaping, forsyningssikkerhet og den geopolitiske sikkerheten.

Nordnorsk betydning
Narvik jobber målbevisst for å løfte Ofotbanen høyere opp i statsbudsjettet i årene som kommer og har over flere år arbeidet for å få vedtatt kapasitetsøkninger på banen. Dette er et arbeid som gjøres tverrpolitisk i Narvik kommune, i samarbeid med Nordland fylkeskommune, transportaktørene, interesseorganisasjoner, næringslivet og andre.
– Vi opplever at hele landsdelen ser behovet, og bedre kapasitet på Ofotbanen er jo ikke først og fremst en Narviksak, men en sak for hele Nord-Norge. Vi har god kontakt med regjering og Storting om dette, og jeg snakker ofte med statsråder eller stortingsrepresentanter om Ofotbanen.

Sterk støtte
«Det må gjøres grep på Ofotbanen i framtiden. Og det vil vi komme tilbake til», har samferdselsministeren uttalt, men Rune Edvardsen har det travelt:
– Det haster, og vi kan ikke vente lenger før det gjøres vedtak om å bygge dobbeltspor.
– Samarbeider dere med andre regioner i arbeidet med å legge press på regjeringen og Stortinget i denne saken?
– Ja, vi opplever at vi har sterk støtte også fra Lofoten og Vesterålen i kravet om økt kapasitet på Ofotbanen. Og dette er jo ikke først og fremst en Narviksak, men en viktig sak for hele landsdelen, ikke minst for Lofoten og Vesterålen som eksporterer veldig mye fisk med Ofotbanen. Vi har også støtte fra Troms og Finnmark som også har betydelig interesse i at det kan kjøres flere tog.

Bussring – en av få

Bussring har klart å holde stand der tidligere konkurrenter er spist opp av store operatører som i stor grad lever av å tilby rutebuss-virksomhet til fylker og kommuner. Her fra selskapets Tromsø-kontor, som ligger strategisk vegg i vegg med Nordic Last og Buss sine verksteder/kontorer og som har agentur på Volvo’s busser og lastebiler i nord. Foto: Dag-Håvard Danielsen

Tidligere har det vært en rekke nordnorske buss-selskaper som har vært engasjert i rute og busstrafikk. Nå er så å si alle borte. De som var, er blitt del av Connect, Nobina og liknende. Bussring er alene om å være en familieeid, betydelig nordnorsk bussoperatør.

Av Knut Ørjasæter

Selskapet har hatt en forholdsvis kraftig vekst de siste årene der omsetningen gjorde et kraftig hopp på over 80 prosent fra 2021 til 2022. Dette er et nivå på omsetningen som selskapet klarte å holde i 2023. Inntjeningen har variert med mindre underskudd til rekordåret 2022 da selskapet satt igjen med nærmere 10 millioner kroner i pluss etter at alle regninger var betalt.

Hovedkontor i Nordreisa
Bussring er i dag Norges største turné-transportør. Selskapet er Nord-Norges største turbussoperatør med vel 40 turbusser, minibusser og VIP-biler og med over 100 ansatte. Hovedkontoret ligger i Nordreisa i Nord-Troms. Det ble etablert under vanskelige kår i 1957.

Blant kundene finner vi Arctic Race of Norway, Forsvaret i indre Troms og Flybuss-virksomhet i Tromsø samt at de er turnebuss for Riksteatret. I samarbeid med kolleger i Sverige og Finland har Bussring etablert Arctic Route for å få del i den økte turisttrafikken som har kommet til Nord-Norge etter pandemien. Noen av disse rutene er svært lange, som eksempelvis Tromsø-Kabelvåg som tar 13 timer inkludert ferger eller Narvik-Å i Lofoten som tar mellom 11 og 12 timer. Dette krever komfortable busser.

Selskapet er Nord-Norges største turbussoperatør med vel 40 turbusser, minibusser og VIP-biler og med over 100 ansatte. Volvo synes å være Bussring’s foretrukne turbussmerke. Foto: Dag-Håvard Danielsen

Daglig går det buss mellom Tromsø og Rovaniemi (Finland) i vinterhalvåret. Videre mellom Tromsø og Narvik, Tromsø og Lyngen, Tromsø og Storslett, og mellom Tromsø og Skjervøy. Om sommeren har Bussring daglige ruter til Lofoten fra både Tromsø og Narvik.

Bussring har klart å holde stand der tidligere konkurrenter er spist opp av store operatører som i stor grad lever av å tilby rutebuss-virksomhet til fylker og kommuner.

Egil Kristoffersen & Sønner AS: Tradisjonsrikt selskap med blikk mot fremtiden

LANGE TRADISJONER: Egil Kristoffersen & Sønner AS har røtter tilbake til 1930-tallet og foredling av hvitfisk. I 1984 ble selskapet tildelt sin første konsesjon for oppdrett av laks i Bø. Foto: Jennskaret.no


2023 ble nok et godt år for Egil Kristoffersen & Sønner AS, der selskapet kunne betale ned siste krone av langsiktig gjeld.

Av – Jonas Ellingsen

– En milepæl, og noe jeg har jobbet for i 20 år, forteller daglig leder Eva Kristoffersen til Nordnorsk Rapport.
Gjeldfri og herre i eget hus, heter det så fint. Daglig leder Eva Kristoffersen leder nå et selskap uten langsiktige lån. Regnskapet viser en egenkapital på nesten 838,8 millioner kroner. Det tilsvarer en egenkapitalprosent på nærmere 80 prosent.

Pene tall
2022 ble et av de beste årene i selskapets historie. Egil Kristoffersen & Sønner AS satte ny rekord for omsetning med 589,5 millioner kroner, der driftskostnader var på 408,4 millioner og driftsresultat endte på 177,5 millioner.
I 2023 ble omsetningen 571,2 millioner, driftsresultatet 139,9 millioner og årsresultatet 119 millioner kroner.
– Vi er litt ned fra 2022, men like fullt er vi godt fornøyd med fjoråret, sier Eva Kristoffersen.

Traff med investeringer
Med solid egenkapital er selskapet godt rustet for fremtiden og nye investeringer. Men foreløpig har selskapet satt nye og tunge investeringer på vent.
– Usikkerhet rundt grunnrenteskatten og mulige nye føringer for havbruksnæringen gjør at vi tar det litt med ro og avventer hva som skjer, sier hun.
– Det gjenstår fortsatt å se hvordan grunnrenta slår ut. Jeg synes ennå ordningen virker uoversiktlig, og det har jo også kommet endringer underveis. Vi har derfor ventet med å gjøre tilpasninger, som å omstrukturere selskapet, forteller hun.
Selskapet gjorde betydelige investeringer i båter, flåter og utstyrspark for noen år siden. – Vi investerte før den store prisøkningen kom, og når vi ser i bakspeilet er vi naturligvis veldig fornøyd med det. Vi er godt utstyrt på de fleste områder. Vi har vurdert et større løft for slakteriet, men i dag slakter vi kun for oss selv, og det er nok av slaktekapasitet i Vesterålen dersom vi skulle få økt behov, sier Kristoffersen.

SLAKTERIET: I slakteriet er det installert ny palleteringsrobot og kjøletank for å redusere temperaturen på de ferdigpakkede produktene. Foto: Jennskaret.no

Nye løsninger
Hun følger med på utviklingen av nye løsninger for havbruk, der en rekke lukkede og semi-lukkede anlegg nå testes som alternativ til åpne anlegg i sjø.
– Det er en stor debatt der ute om oppdrettsnæringens miljøavtrykk, så vi holder åpent for at det kan komme nye føringer om hvordan et selskap som vårt skal drive.
– Jeg føler at de konseptene som nå er under utprøving langt fra er ferdigutviklet. Mye ser bra ut på tegnebrettet, men når det settes i drift kommer svakhetene frem. Noen landbaserte konsept ser jo lovende ut, men da med mindre volum fisk. Vi har stor tro på at det kommer gode løsninger, men det er nok et stykke igjen. Vi er for små til å være innovatører.. Vi står foreløpig på sidelinjen og følger med, slik at vi er kompetent den dagen vi må gjøre et valg. Hvis nye løsninger er bra for fisk og folk, så vil de være bra for helheten også.
Når reglene for miljøteknologiordningen kommer, vet vi også mer om spillereglene fremover, sier Eva Kristoffersen.

Elektrifisering
Men selskapet i Bø er langt fra bakpå i forhold til å ta i bruk nye løsninger. – Luselasere har vært i drift i fem år, så der var vi nokså tidlig ute.
I forhold til elektrifisering gjorde vi retrofit med Ebox batteripakke fra Moen Marin på en av våre servicebåter i fjor. Det ser ut til å fungere godt og gir betydelig reduksjon i forbruk av drivstoff. Arbeidsmiljøet for de ansatte blir også mye bedre, siden det er helt stille når båten ligger ved merdene og bruker kran. Vi var den første til å ta i bruk hybridløsningen med Ebox i et så stort prosjekt, og vi vurderer nå om flere av våre båter skal få samme oppgradering. Landstrøm til forflåtene er vanskelig å få til der vi driver, men vi har lagt om til hybriddrift med batteripakker på alle flåtene, forteller hun.

ELEKTRIFISERING: Den første av konsernets servicebåter har fått installert batteripakke, slik at arbeidsoperasjoner ved merdene kan utføres uten utslipp. Foto: Jennskaret.no

Drift på det jevne
Hos Egil Kristoffersen & Sønner er det meste på det jevne om dagen. ILA har i skrivende stund rammet 21 oppdrettere langs kysten, men i merdene i Bø er det ikke registrert sykdom eller algeangrep. Konsernet er en betydelig arbeidsgiver, og har 81 ansatte fordelt på 66 arbeidstakere i Bø og 15 ansatte på det heleide smoltselskapet i Meløy. – Vi har noen få personer på teknisk som pendler fra Sortland, men ellers er alle bosatt i Bø kommune. Noen ansatte er fra Litauen, Ukraina og andre land, men de eier eller leier hus her, og bruker tilbud som barnehage, skole og butikker. En tilflytting som totalt sett er svært positiv for kommunen vår, sier Eva.

SMOLT: Det heleide datterselskapet Nordland Akva AS har et moderne anlegg i Meløy, med fem adskilte produksjonsavdelinger med egne resirkuleringsanlegg og muligheter for å produsere stor smolt. Foto: Jennskaret.no

Kronekurs og priser
Nå om dagen følger hun med på nedgangen i lakseprisene.
– Etter mange år i denne bransjen vet jeg jo at det går opp og ned, men akkurat nå er det interessant å se om prisnedgangen fører til at markedet blir større igjen. Prisvekst på matvarer har gjort at folk endrer matvaner, og det påvirker også etterspørselen etter laks. En prisnedgang gjør at laksen blir mer attraktiv og får større plass på middagsbordet, sier hun. Mistanke og tilfeller av ILA og algeangrep hos store produsenter er en av forklaringene på prisnedgang, siden store partier nå tas ut og sendes ut på markedet.

En svak norsk krone har også gjort norsk laks attraktiv i markedet, men kursen er en ulempe ved kjøp av båt, flåter og annet utstyr fra utlandet. – Alt vi kjøper fra utlandet har økt markant i pris, og lav kronekurs er med på å forsterke tapet av kjøpekraft. Kronekursen blir derfor til syvende og sist et nullsumspill.
Prisene på det vi kjøper i Norge har også økt markant. Prisene på fôr har økt 15-20 prosent de siste to årene. Det påvirker lønnsomheten, spesielt når prisene på laks går ned samtidig. Endringene i verdensøkonomien er i høyeste grad merkbare i vår bransje, fastslår Eva Kristoffersen.

 


 

FAKTA: Egil Kristoffersen & Sønner AS

Egil Kristoffersen & Sønner AS er i dag et konsern bestående av smoltproduksjon i datterselskapet Nordland Akva AS tilhørende i Meløy, og matfiskproduksjon og egen slakterivirksomhet med pakkenummer N-234 i Egil Kristoffersen & Sønner AS i Bø i Vesterålen.

I tillegg til det heleide datterselskapet Nordland Akva AS har konsernet  eierposter i smoltanlegget Lødingen Fisk AS (~44 prosent) og i havbruksselskapet Norway Royal Salmon ASA (~10,5 prosent).

Selskapet har seks konsesjoner for oppdrett av laks på til sammen 4728 tonn maksimalt tillatt biomasse. Settefiskanlegget har tillatelse til å produsere 6 millioner smolt, og benytte 1500 tonn fôr i året. Kilde: Jennskaret.no

 


 

Glimt fra historien

Egil Kristoffersen & Sønner AS har røtter tilbake til 1930-tallet. Egil Kristoffersen, bestefar til Eva Maria Kristoffersen som leder selskapet i dag, var plaget med sjøsyke og valgte å satse på foredling av hvitfisk i stedet for å ro fiske selv. Egil og kona slo seg ned i Nykvågen, et fiskevær på yttersida av kommunen med strategisk nærhet til rike fiskefelt, og drev bedriften sammen. Selskapet som ble stiftet het Egil Kristoffersen & Co. Egenkapitalen til oppstarten i Nykvåg kom fra en periode med knallhardt arbeid i gruvene på Svalbard.

På høsten i 1966, den rolige perioden av året for hvitfiskindustrien, ble aksjeselskapet Egil Kristoffersen & Sønner etablert.

Ut over 70-tallet fenget nye tanker om fiskeoppdrett Egil Kristoffersen, men for å få tildelt konsesjon for fiskeoppdrett fra myndighetene, måtte man ha kompetanse på området. Konsesjoner for fiskeoppdrett ble i starten delt ut for å gi hvitfiskindustrien et supplement, og grunnlag for aktivitet gjennom større deler av året. Sammen med Hans Petter Meland og Arvid Olsen etablerte Egil Kristoffersen selskapet Svenningen Fiskeoppdrett på Lovund.

Åtte år senere, i 1984, fikk Egil Kristoffersen & Sønner AS tildelt sin første konsesjon for oppdrett av laks i Bø. Det ble satt ut 10.000 smolt som var slakteklar i 1986. Fisken ble slaktet og solgt fra foredlingsanlegget på Hysjordneset i Jennskaret. Utbyttet var 44-45 tonn. Til sammenligning slaktes det nå 15.000 fisk per skift i Bø.
Kilde: Jennskaret.no