Personlige egenskaper er like viktig som kompetanse

Foto: Redd, Unsplash

Det er dyrt å mislykkes med ansettelser. Tenk deg godt om før du starter prosessen.
Arbeidsmarkedet koker.

Det er registrert over 30.000 ledige stillinger i Norge i august 2022, og dette etterfølger 2021 som var et rekordår. Arbeidsledigheten i Norge har ikke vært lavere på 14 år. Ferske tall fra NAV viser en registrert ledighet helt nede på 1,6 prosent. Rekordmange stillinger er ubesatte. Det gjør det enda vanskeligere å rekruttere nye ansatte, men her er noen tips du kan ta med deg i rekrutteringsprosessen:

1. Du er like viktig som kompetansen din
Møter du på jobb selv om du har vondt i ryggen? Tar du i litt ekstra når det trengs? Er du en positiv faktor i arbeidsmiljøet? Dette er gode spørsmål til en arbeidstaker. Driv, utholdenhet, læringsvilje og samarbeidsevne er like viktig som formalkompetanse. Kompetanse vil uansett gå ut på dato, men personligheten har du med deg. Det viktigste er ikke hva du KAN, men hva du kan LÆRE deg.

2. Senk kravene
Når det blir større konkurranse om arbeidstakerne, må noen arbeidsgivere senke kravene. De gir flere kandidater å velge mellom, og bedriften kan satse hardere på intern kompetanseutvikling. Altså, finn rett person med de rette personlige egenskapene, og tilfør kompetansen underveis. Sluttresultatet kan bli like bra som å ansette den perfekte.

3. Lag karrieremuligheter
Mange arbeidstakere ser på arbeidsgiver som et springbrett for rask videre karriere. For å holde på disse er viktig å legge til rette for at ansatte kan bygge karriere internt i organisasjonen, ved å bytte til nye stillinger og avdelinger. På den måten kan bedriften beholde flinke folk lengre.

4. Ikke vær redd for forskjeller
Nils Arne Eggen brukte ofte uttrykket «komplementære ferdigheter» når han bygde sine Rosenborglag. Ikke vær redd for å rekruttere de som er annerledes enn de ansatte du allerede har. Å legge til rette for mangfold er viktig for å tiltrekke seg, utvikle og holde på all slags kompetanse. Se aktivt etter forskjellige typer med ulik kompetanse.

5. Gjør en jobbanalyse
Gjør en analyse av hva slags kompetanse og utdanning den nye medarbeideren må ha. Det er jo ikke sikkert at den nye skal gjøre akkurat det samme som den tidligere ansatte? Kanskje kan en oppsigelse føre til en smart omfordeling av oppgaver?

6. Lag en nøktern stillingsannonse
Mange krever så mye i stillingsannonsen at de skremmer bort gode søkere. Du får ikke ansatt Supermann uansett. Vær realistisk. Beskriv det viktigste med jobben som skal fylles. Resten tar du i intervjuet.

7. Ta godt vare på søkerne dine
Husk at de danner seg et inntrykk av bedriften din etter hvordan de blir møtt, både de du vil ha og de du ikke vil ha. Selv om søker ikke er perfekt for stillingen du utlyser nå, kan den være midt i blinken til å fylle den neste stillingen du utlyser.  

8. Gjør det enkelt å søke
Hvorfor bruke et komplisert søknadsskjema på nett, hvis du kan få søknadene på e-post? Ha alltid e-postadresse i stillingsannonsen. Kreves det altfor mye av de personene som skal søke på stillingen, vil du raskt miste noen kandidater.

9. Finn det rette kandidatmarkedet
Arbeidstakere har gjerne ulike plattformer de leter etter stillingsannonser på. Bransjespesifikke rekrutteringsportaler og nisjenettsteder er derfor de stedene du med størst sannsynlighet vil nå ut til akkurat din søker.

10. Bruk nettverket ditt
Så snart du vet hvilken type kandidater du er på leting etter, bør du bruke nettverket ditt til å spre budskapet. Spør nettverket ditt om de vet om noen som er gode på de tingene du er på jakt etter.