Ny E6 under bygging av Kringelmomyra i Grane kommune. Foto: Statens vegvesen
Når den siste etappen på nye E6 gjøres ferdig høsten 2025, er det en milepæl for Nord-Norge.
Av Edd Meby
- Prosjektet har rullet siden 2010.
- 157 kilometer med ny vei.
- Innkorting av E6 med 6,2 kilometer.
- Økt trafikksikkerhet.
- 20 minutter kortere kjøretid fra Saltfjellet til Trøndelag.
Livsnerven
Ikke rart at prosjektleder Bård Nyland er fornøyd. Totalkostnaden er 11,4 milliarder 2023 kroner.
– E6 er selve livsnerven gjennom Nordland. Vi har holdt på siden 2010 og når vi er ferdige har vi bygd 157 kilometer med ny E6. Dette er et stort løft for en tryggere vei, med kortere kjøretid og bedre arbeidsforhold for alle som har sin jobb på veien.
Dårlig standard
Bakgrunnen for dette store prosjektet er at store deler av E6 på Helgeland hadde så dårlig standard at det skapte problemer for trafikantene og påførte næringslivet store kostnader. Den dårlige standarden påvirket også trafikksikkerheten. Nå er det meste av utbyggingen utført, men noe etterarbeid og enkelte delprosjekt gjenstår fortsatt. Mellom grensa til Nord-Trøndelag og Bolna på Saltfjellet i Nordland har Statens vegvesen bygd nytt og utbedret. Resultatet er en vei som oppfyller dagens krav.
100 år etterpå
Prosjektet E6 Helgeland er delt i nord og sør. Helgeland Nord omfatter strekningen Korgen-Bolna, som ble tatt i bruk allerede i 2019. Helgeland Sør omfatter strekningen fra fylkesgrensen mellom Nordland og Trøndelag til Korgfjellet, som ble åpnet i 2020. I 2024 og 2025 er de siste delprosjektene fullført. 18. oktober 2024 åpnet strekningen E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn for trafikk. Strekningen ferdigstilles i 2025. 100 år etter at Nord-Norge fikk veiforbindelse til resten av landet gjenskapte Vegvesenet den historiske åpningen på Helgeland. Da fikk statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap), og assisterende vegdirektør Statens vegvesen, Ove Myrvåg gleden av å åpne to nye vegprosjekt, attpåtil med 90-sone.
Nordnorsk kompetanse
Traseen går også forbi Trofors sentrum på vestsiden av Svenningelv og Vefsna. Bruene over elva bygges lokalt. Deler av traseen bygges på myrterreng. Metoden gir 90 % mindre CO₂-utslipp enn vanlig måte å bygge på. Ideen og metoden er unnfanget av NGI og totalentreprenøren LNS. Teknikken går ut på å legge fiberduk og et armerende nett rett på myra. Deretter legges flere tynne lag med grus og etter hvert stein på toppen.
– Det er artig at vi kan gjennomføre dette prosjektet sammen med sterke nordnorske selskaper som LNS (Leonard Nilsen og Sønner AS) og bruspesialisten HAK fra Alta. Det er et godt skussmål til nordnorsk kompetanse, sier Nyland.
Åpning på Trofors
Ingen veiprosjekt uten overraskelser, og denne gang var det løsmasser. Det tok tid og det ble dyrt. Gjennom den løsmassesonen på 68 meter ble det støpt betong rundt hele profilet og det blir som å kjøre gjennom et rør. Det var ikke denne teknologien i 1924 da E6 ble åpnet. I dag anslås det at 25-28 millioner kjøretøy har passert Nord-Norge-porten på E6 siden da. I nyere tid kjører en halv million biler her årlig.
– Dette er et stort prosjekt som har hatt mange etapper. LNS har den siste kontrakten i prosjektet og skal levere ferdig 1. november 2025. Vi er i god rute til å nå det målet og ser frem til åpningen på Trofors i Grane, sier Bård Nyland.
