Hvorfor trykt annonsering fortsatt er effektivt

Johann Gutenberg visste godt hva han gjorde da han oppfant trykkekunsten i 1440. Her et eksempel på en moderne trykksak, Nordnorsk Rapport. Foto: D. H. Danielsen

Mens digital annonsering har blitt en viktig del av de fleste bedrifters markedsføringsstrategi, lever trykt annonsering fremdeles i beste velgående og fortsetter å være en effektiv metode for å nå kunder og klienter. Hvis du har lurt på hvordan trykte annonser fortsatt har klart å fungere etter hensikten, til tross for konkurranse fra digital annonsering, kan du lese videre for å oppdage egenskapene som har gjort det mulig for trykt annonsering å holde seg relevant i et voksende markedsføringslandskap.

Trykt annonsering kommer i en rekke former, for eksempel avis- og magasinannonser, flyers og reklametavler, og den har sine egne distinkte fordeler i forhold til andre former for annonsering. Det er mer enn bare nostalgi, bedrifter fortsetter å bruke trykte annonser fordi de fortsetter å virke.

Med våre målgrupper beslutningstakere som daglige ledere og mellomledere, har Nordnorsk Rapport med sin landsdekkende distribusjon innen de næringene vi skriver om, lesere på kontorer i hele Norge. Ellers leses bladet av kunder og ansatte på venterom og lunsjrom rundt omkring. Her fra et venterom i Nordland. Foto: Jonas Ellingsen

Her er tre fordeler som gjør trykt annonsering effektiv:

1. Trykt annonsering bygger merkevarebevissthet

Å få annonsene dine inn i nasjonale, regionale eller lokale publikasjoner eller å distribuere tidskrift og flygeblader til et ønsket område er den perfekte måten å få mange øyne på merkevaren din og sikre at folk i samfunnet rundt deg vet hvem du er. Det beste av alt er at du leverer budskapet ditt på en profesjonell og minneverdig måte som sannsynligvis vil etterlate et større inntrykk enn en annonse som er blitt scrollet forbi på et sosialt medium. Trykte annonser kan være spesielt nyttige hvis du prøver å målrette budskapet mot generasjoner spesielt i førti, femti- og sekstiårene med markedsføringen din, siden de er svært lydhøre for trykt annonsering.

2. Lengre lese – og levetid

Hvis en kunde scroller forbi en digital annonse, er den borte og lett glemt. Trykte annonser, derimot, kan legges vekk og du kan komme tilbake til annonsen på et senere tidspunkt. Dette gir trykte annonser en lengre levetid enn nettannonser og gjør dem enkle for kunder å dele med vennene sine. De trenger ikke å slite med å huske navnet på virksomheten din, siden alt de trenger å gjøre er å åpne avisen eller rive ut annonsen for å se annonsen din igjen.

3. Bli sett på som pålitelig

En av de viktigste fordelene med å bruke trykt annonsering i markedsføringsstrategien din, er at det kan bidra til å bygge opp forbrukernes tillit. Trykte annonser er håndgripelige gjenstander som folk kan holde i hendene, og de kan trykkes i aviser eller magasiner som har en lang historie og dedikerte lesere. Dette gir trykt annonsering troverdighet som nettannonser ikke har, og bedriften din vil fremstå som mer pålitelig i lengden.